“DGA-op-leeftijd” en bedrijfsoverdracht. Bent U verkoopklaar . . . ?

“Leden van beroepsorganisaties doen meer deals” | Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht
6 april 2016
Jong een bedrijf overnemen? | Leer hoe twintigers het MKB vernieuwen anno 2016.
21 juni 2016
Show all

“DGA-op-leeftijd” en bedrijfsoverdracht. Bent U verkoopklaar . . . ?

Stel, u bent “DGA-op-leeftijd”. U produceert en verkoopt mooie producten aan tevreden klanten. U heeft fijn personeel. Er is vast al eens over bedrijfsopvolging nagedacht. Met een goede verkoopopbrengst als aanvulling op het opgebouwde pensioen, is de beslissing om te verkopen snel genomen. Of toch niet?

Onderstaande vragen zijn vast al eens bij u opgekomen:

  • Is het bedrijf te verkopen?
  • Zijn er wel kopers?
  • Wat wordt er verkocht: de aandelen of ook activa zoals het onroerend goed erbij?
  • Wil ik nog aanblijven?
  • Wat brengt het bedrijf op?
  • En is de beoogde opvolger, bijvoorbeeld familie, wel geschikt in uw ogen?
  • U weet dat de fiscus ook alert is, en wat nà de verkoop?

DeDenkerBent u eigenlijk wel “verkoopklaar”? Hoe kijkt een potentiële koper naar uw bedrijf? Het is eigenlijk net zoals bij de verkoop van onroerend goed; de koper wil in de regel géén kat in de zak. Men let op ligging, onderhoud, een reële prijs, enzovoort. Als verkoper, zorg je dat je pand “verkoopklaar” is. Los even van het marktsentiment, maakt een gedegen voorbereiding een verkoopdeal makkelijker. Met de verkoop van een bedrijf is dit in de regel niet anders . . .

Gedachten en vragen die nogal wat los maken. De meeste ondernemers maken een bedrijfsoverdracht slechts éénmalig in hun leven mee en worden daarbij voor vele, vaak ook onverwachte, vragen gesteld. Soms rationeel van aard, soms juist heel emotioneel. Een verkoop is ingrijpend en aangrijpend.

Helaas maak ik te vaak mee, als bedrijfsovername-adviseur, dat een ondernemer een andere waarde perceptie heeft van het bedrijf, dan de reële opbrengstprijs. De kredietcrisis heeft bij menig onderneming gezorgd voor daling van de toegevoegde waarde. Met alle gevolgen van dien. Het kan geen kwaad dan te zorgen dat er gewerkt wordt aan het vergroten van de toegevoegde waarde en de verkoop nog even uit te stellen.

Anderzijds, hoeft het nog niet te betekenen dat de kapitalisatiefactor (zeg maar: x keer de winst als opbrengstwaarde), door de crisis altijd omlaag is gegaan. Creativiteit in het vinden van een (strategische) koper, kan ook zéér positief uitpakken.

Het gehele verkoopproces kent nogal wat potentiële valkuilen, zowel op organisatorisch, financieel, fiscaal en juridisch vlak. Heeft u een familiebedrijf? Dan is het spanningsveld tussen familie, het eigendom en de leiding van het bedrijf, veelal geladen met veel emotie. De kunst is, de emotie niet de overhand te laten krijgen bij het tot stand brengen van een succesvolle overdracht. Het is belangrijk met de vele aspecten in de begeleiding van het proces rekening te houden, de valkuilen te omzeilen en te komen tot een voor alle partijen prachtige deal.

Kortom, onvoorbereid kost tijd en geld later, waarde haal je niet alleen uit de cijfers van de accountant en laat u bijstaan door de juiste specialist(en).

Al het overige voor dat moment is ballast . . .

Jan Willem van Hunnik
Jan Willem van Hunnik
Managing Partner van Eagle TradeVision sinds 2003. Gepassioneerd ondernemer, gecertificeerd bedrijfsovername specialist en bedrijfswaardeerder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *